سرعت پخت مواد غذایی در زودپز چقدر است؟

هاکینز و فیوچورا
6 ژوئن, 2020
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

سرعت پخت زودپز

امروزه اکثر آشپزها و خانم های محترم با توجه به نداشتن زمان کافی برای آشپزی و گذراندن وقت و انرژی در محیط آشپزخانه  به دنبال وسیله ای با سرعت پخت بالا و بالا و به صرفه هستند که  مه در این مقاله قصد داریم اهمیت بالای انتخاب زودپز با سرعت پخت بالا را بررسی کنیم.

چرا زودپز سرعت پخت بالایی دارد؟

دیگ زودپز وسیله ای است که مواد غذایی را تحت فشار بالای بخار آب داخل دیگ پخته می کند که این تکنولوژی مدرن و بروز دیگ زودپز باعث پخت سریع انواع مواد غذایی می شود. همچنین دیگ زودپز باعث حفظ و جلوگیری از هدر رفتن ویتامین و مواد مغذی داخل مواد غذایی می شود.

آیا سرعت پخت زودپز باعث مصرف بالای انرژی می شود؟

مصرف انرژی خب یک مسئله بسیار مهم برای استفاده از اکثر وسایل مورد استفاده درآشپزخانه هست و تنها برای زودپز نیست اما متاسفانه پاسخ مثبت این سوال فقط برای زودپزهای برقی است که پر هزینه و مصرف هستند و انتخاب این مدل زودپزها اختیاری می باشد، اما خوشبختانه زودپزهای رو گازی با توجه به فراوانی و ارزانی گاز در کشورمان مشکلی از بابت پر هزینه و مصرف بودن آن نیست و با خیال راحت طی دفعات زیاد در طول روز می توانید از آن استفاده کنید.

ایمنی زودپز

آیا با سرعت پخت بالای مواد غذایی ایمنی زودپز حفظ می شود؟

زودپز همان طور که از نامش مشخص است برای پخت سریع ساخته شده است اما باید بدانید که در بحث ایمنی زودپز شاخص های بسیار مهمی حائز اهمیت هستند که با توجه به مجال ندادن آن در این جا در مقاله ای جداگانه به طور مفصل پرداخته ایم. در بین اکثر برند های مطرح خارجی به دلیل  کیفیت بالا و تکنولوژی به کار رفته در زودپز مشکلی از بابت پخت سریع مواد غذایی و حفظ ایمنی زودپز نیست. هر چند که در بین همین برند های خارجی هم مدت زمان پخت مواد غذایی متفاوت است که این امر بستگی به نحوه اتصال درب آن ها به بدنه دارد.

سرعت پخت زودپز را چگونه تشخیص دهیم؟

شما در زمان انتخاب و خرید زودپز باید این سوال را از فروشنده و یا پشتیبان وب سایت مورد نظر بپرسید همچنین بعضی از برند های خارجی تولید کننده زودپز در داخل کارتن آن ها به هنگام بسته بندی در دفترچه راهنما مدت زمان پخت مواد غذایی در زودپزشان را قید می کنند که این امر نشان دهنده سرعت آن دیگ زودپز می باشد.

مدت زمان پخت مواد غذایی در زودپزهای هندی:

گوشت

  • گوشت خورشتی (قیمه ای) گوسفندی <<15 تا 20 دقیقه>>
  • گوشت گوسفندی چلو گوشت استخوان دار یا آبگوشت <<45 تا 50 دقیقه>>
  • بنابر نوع گوشت اعم از گوساله، میش و… <<70 تا 90 دقیقه>>
  • مرغ خورشتی <<20 دقیقه>>

حبوبات:

  • نرم مانند لپه، عدس، دال عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش و… <<10 تا 15 دقیقه>>
  • سفت مانند نخود، لوبیا قرمز، چیتی، کپسولی و… <<40 تا 50 دقیقه>>

اگر حبوبات خیس خورده باشند مدت زمان پخت کمتر می شود

سبزیجات و صیفی جات:

  • بنابر نرمی و سفتی <<5 تا 20 دقیقه>>

لذت آشپزی سریع و ایمن